onsdag 5. november 2014

Forretningsideer, analyser og advent

Jeg har den siste tiden gått å kværnet på en forretningside, men har vært veldig usikker på om dette faktisk går å leve av sånn på fulltid, og har vel konkludert med at det nok ikke går sånn som rammebetingelsene er akkurat nå. Men ved en bitteliten endring så tror jeg faktisk det er mulig å jobbe med dette på fulltid.
Men idag har jeg diskutert denne ideen med en dame som driver sin egen bedrift, og hun sa det jo veldig enkelt. Du trenger jo ikke å jobbe med det på fulltid, men ha det som en bi-jobb ved siden av en annen jobb.
Og det var jo kjempe lurt! Nå har jeg ikke tid å jobbe mer med denne bedriftideen før etter innlevering av masteroppgaven, men den skal nå få kværne litt rundt oppi der *peker på hode*

Jeg er nesten ferdig med analysen på oppgaven min, bare en liten bit igjen, men nå har motivasjonen falt helt bort, og jeg skal slite for å bli ferdig. Det er så mye enklere å skrive når man får det til, men nå er jeg sånn at straks det butter imot så går jeg i ring, og er stuck.

På en av dagens mange pauser surret jeg rundt, og ramlet over facebook siden til Hjelp oss å hjelp. Dette er en frivillig organisasjon som hjelper vanskeligstilte familier. Nå har de satt igang en juleaksjon der man kan være med å bidra til at mindre heldige barn får en fin advent og jul. Man bidrar enten med pengedonasjon eller at man melder seg hos organisasjonen og sier fra hva man kan bidra med. Julegaver, julepynt, adventskalender, julemat eller andre ting. Man kan også skrive at man f.eks. vil bidra med julegave til gutt 4 år eller adventskalender til jente 10 år. Så får man tildelt en familie som man hjelper med det man kan hjelpe. Jeg tror forøvrig det hele foregår anonymt.

Jeg sendte min kjære en mail og spurte om vi skulle bidra med adventskalendere til en eller to. Og det var han enig i så jeg har meldt inn at vi kan bidra med det. I tillegg tenker jeg at jeg kan bidra med noen julegaver også. Jeg kjøpte jo blant annet klær i Dublin i fjor som skulle gis til min yngste kusine til jul, men når jeg kom hjem så oppdaget jeg at jeg hadde tatt feil størrelse. Hadde bare sett på størrelsen på hengeren, og ikke på selve plagget. Kunne jo ikke bare dra å bytte så jeg har det liggende her.

Poenget mitt er at det er fint å bidra til at andre kan få det litt bedre, en liten julegave kan spre mye glede. Jeg håper alle andre som kan,også bidrar til denne typen ting. Kanskje det er flere enn meg som har kjøpt ting som ikke kan byttes, og som bare blir liggende. Gi de heller til noen som trenger det!


Aila skulle gjerne ha bidratt med en gave til en hundevenn, kanskje det er mulig det også ;)


Ingen kommentarer: