søndag 19. juli 2015

Sommerminner

Før sommeren og i løpet av sommeren har det vært mye fokus på de som ikke har råd å reise på ferie, og da spesielt barn som ikke har noe kjekt å fortelle om når de kommer tilbake på skolen om høsten. Og at man "bare" har vært på ferie i Norge fremstår jo nesten som en skam!

Jeg har reist en del, men da jeg var liten var det ikke vanlig å reise til syden hvert år. I klassen min var det ikke veldig mange som reiste til syden på sommerferie, og storby reiser til Paris eller London kan jeg i allefall ikke huske at noen dro på. Vi brukte å reise til syden før jeg fylte 12, men ikke hvert år. Et år var vi i Lofoten med campingbil, Dyreparken på Sørlandet har også blitt besøkt,  en gang i Sverige på tur og en annen gang i Voss og Oslo. Det var like kjekt det som å dra til syden. Fra jeg var 13 så tror jeg vi var mer eller mindre på syden ferie hvert år. Meeeen det handlet mest om vær og ikke så mye andre ting, og vi reiste alltid før skolen sluttet på sommeren så jeg har nesten aldri vært tilstede på skoleavslutningene (uten at jeg føler at det var noe tap)

Selv om jeg fikk reise litt da jeg var yngre er likevel de beste sommerminnene skapt nettopp hjemme.
Når det var fint vær brukte jeg om mine to eldre kusiner å bade i fjæra, padle på luftmadrass, fiske fra kaia, sole oss på svaberg, ro med en liten hvit plastbåt, og det jeg nesten husker aller best er når mammaen deres brukte å lage knekkebrød med brunost til oss som vi fikk spise på brygga. Et annen søskenbarn brukte å drasse meg med på fotballbanen og vi alle sammen lekte både i fjæra og i skogen. Overnattinger i dukkehuset var også noe vi gjorde.  Min bestevenninnen var naboen min og der var jeg mye også om sommeren. Vi kunne ligge på hver vår del av sofaen i kjellerstua der og løse verdensproblemer i timevis. Latteren satt løst og vi lo så vi nesten tisset på oss.

Jeg brukte også å være mye hos bestemor som bodde en liten kjøretur unna. Der var jeg mens pappa var på sjøen. Bestemor laget vafler som vi spiste med nyrørt syltetøy. Innmellom fikk jeg være på sjøen i en liten jolle som var satt fast i kaia med tau, så kunne jeg ro så langt som tauet rakk. Av og til hadde jeg med meg fiskestang. Mine andre besteforeldre bodde i sentrum og der var jeg også mye. Bestefar laget sopelime og fortalte heksehistorier, vi kjørte tur til andre slektninger og gjorde mye forskjellig. Foreldrene mine tok meg med på båtturer med kaffe og bålkos. Vi fisket og grillet fisken på bål. Besøk hos tanten min som hadde hest var også populært.

Dette er de tingene som er mine beste sommerminner.
De tingene som jeg husker aller best.
Man trenger ikke fancy opplevelser og mye penger for å skape gode minner.




 






Ingen kommentarer: