onsdag 12. august 2015

Tanker på stranda

Jeg synes det er dørge kjedelig å sole meg og når jeg ligger på stranda eller ved bassenget må jeg "gjøre" noe. For å få tiden til å gå så:
a) leser jeg
b) sover jeg
c) filosoferer jeg

Dette er mine 3 hovedaktiviteter ;) Den fjerde er å titte på folk. Utrolig mye snålt man ser.
De er først de siste årene jeg klarer å sovne i en solstol, men det funker helt fint, bare man husker å smøre seg før man sovner. Men tilbake til filosoferingen....

For første gang har jeg virkelig for alvor tenkt/filosofert over terror i syden. Jeg har jo selvsagt tenkt på det mange ganger før, men for første gang føler jeg at det faktisk er en reell fare. Etter at jeg opplevde jordskjelv og tsunamivarsel i Thailand og etter at jeg begynte med samfunnssikkerhet er jeg blitt mye mer bevisst på rømningsveier o.l. Når jeg lå på stranda tenkte jeg på hvordan jeg kunne komme meg unna ved luftangrep (skyting ovenfra), angrep fra sjøsiden (skyting fra båt), også fra begge sidene av stranda samt et angrep med skytevåpen fra hotellene ned mot stranda. Dette er noe jeg aldri har vurdert seriøst før, (har mer tenkt på bomber i søppelbøtter),  men nå måtte jeg tenke gjennom alle muligheter. Uansett hva man blir utsatt for ulykker eller annet er det enklere å takle hvis man har tenkt tanken eller visualisert hendelsen på forhånd, så jeg synes det er greit å tenke gjennom tingene når man først har startet å tenke på det. Jeg gjør det samme når jeg tenker på vanlige trafikkulykker, hva ville jeg gjøre osv. Man kan jo fort bli paranoid men jeg synes at det er greit at man faktisk tenker igjennom rømningsveier og lignende ved ulike uønskede hendelser. Selv om det ikke er så veldig sannsynlig at man vil havne i en terror situasjon, men man kan jo komme som første bil til en trafikkulykke og da er det jo greit at man har tenkt igjennom hvordan man bør håndtere situasjonen. Det er jo ikke noe man kan øve på, i allefall ikke den vanlige mannen i gata..

Da jeg kom tilbake fra stranda sa fortalte jeg mammaen min hva jeg hadde tenkt på, og hun hadde faktisk tenkt på akkurat det samme. I tillegg til angrep på stranda tenkte jeg igjennom mulighetene for angrep i byen og på selve hotellet. Hvordan kunne vi enklest komme oss ut, hvor ville det være best å oppholde seg hvis noen f.eks. begynte å skyte mot hotellet, og hva kunne vi evt. barrikadere døren med hvis det skulle bli behov for det. Hvordan vi sikrest mulig kunne komme oss tilbake til hotellet hvis noe skulle skje i "sentrum" osv. Brann tenker jeg alltid på, så et godt tips til alle er å sjekke ut det lille kartet/tegningen som henger på innsiden av hotelldørene.

Tjaa.. nå er jo ikke død og elendighet det hyggeligste man kan tenke på når man ligger på stranda, men skulle noe skje en gang jeg er ute på reise så er jeg på en måte litt forberedt.



Ingen kommentarer: