fredag 5. februar 2016

Mat må man ha

Det er ikke så mye man faktisk trenger, men mat er vel en av få ting man MÅ ha?

Vi har verken matbudsjett eller ukesplaner (selvom vi har prøvd det siste mange ganger) men vi spiser godt likevel. Så langt denne uken har vi hatt biffwok, crispy chicken, kylling i pita og idag har vi hatt vanlig taco. Siden det er jeg som er matansvarlig så har jeg i det siste hatt spise opp maten i fryseren noe som har gått så bra at fryseren nesten ble helt tom. Når vi nå har hatt veldig lik mat 3 dager på rad så er det fordi det til crispy chicken ble laget en veeeeldig stor salat som vi har forsøkt å få spist opp.

Vi forsøker å spise fiske en dag i uken. Hadde min kjære likt sushi så hadde vi nok forsøkt oss på to ;) Fisk for oss er fiskekaker (hjemmelagede selvsagt), fiskegrateng, fiskefillet, fiskeburger,fiskepinner,  fiskeboller.. tja alt sånt går under fisk.
Så er målet å ha suppe en gang i uken som et slags kjøttfritt alternativ. Sånn bortsett fra forsøket med en dag med fisk og en dag med suppe, så har vi ingen "regler". Vi spiser kinesisk, thai, indisk, gryterretter, kjøttkaker, lapskaus, burger, røktsvinekam, helstekt svinefilet, pizza, pasta, pannekaker, pølser, wok, biff, salat, kylling i ymse former, og vi skiller ikke på hverdag eller helg.

Vi sparer egentlig ikke på mat, men vi er litt prisbeviste. Vi kjøper også en del halv pris mat, og da går det mest i kjøtt og pålegg (jeg spiser f.eks. ofte bare pålegg til lunch hvis jeg finner laks eller roastbiff på halvpris) . Akkurat når det gjelder dette så er det perfekt å ikke ha ukesplan for da blir det middag av det jeg finner på tilbud hos butikken, på mandag fant jeg en pakke med pepperbiff på halvpris (den gikk ut på dato) som ble til biffwok.
Vi kjøper aldri ting vi vet vi ikke klarer å spise opp før det går ødelagt som f.eks store bokser med potetsalat eller lignende, og en del ting fryser vi som f.eks kjøttdeig.

Mat er viktig, og det er greit å ikke bruke en formue på mat men likevel spise greit. 



Ingen kommentarer: