lørdag 26. mars 2016

Jeg er ikke så opptatt av påske

Jeg innrømmer det gjerne.
Påske for meg er ikke annet enn noen fridager.
Jeg kjøper ikke gule blomster, går på ski, spiser mer egg, lam eller kvikklunch. Jeg går ikke i kirken, leser ikke mer krim enn ellers, jeg har ingen påsketradisjoner annet enn å høre på påskelabyrinten på radio.

Da jeg var liten brukte jeg, mamma og pappa å kjøre en tur til Finland i påsken. Vi hadde kakao på termos, rundstykker med røykalaks og egg med oss i matpakke. Så stoppet vi før vi kom til Kilpis å spiste. Det er ca den eneste påsketradisjonen jeg kommer på å ha hatt.
Jeg ble aldri tvunget til å gå på ski, heldigvis, men jeg husker at vi har vært på en og annen skitur. Dessverre er det jo mest oppoverbakker hjemme, så det knekker jo motivasjonen for å gå på ski at man blir utslitt før man kommer til de flate partier ;)


Egentlig er det veldig greit å være tradisjonsfri, for da er det aldri noe jeg MÅ gjøre, og da blir det verken press eller stress. Jeg reiser like godt til varmere strøk i påsken enn å være hjemme. Etter at vi fikk oss hund har vi byttet litt på hvem som reiser på tur i påsken, noen må passe Aila. Idag kommer hundepasserne fra sin påsketur i varmere strøk, neste år er det kanskje vi som drar?

Ingen kommentarer: