søndag 20. mars 2016

Kompromiss eller ikke?

For noen dager siden skrev jeg om det å alltid måtte inngå kompromisser når man skal pusse opp.
At man alltid velger et billigere alternativ som ligner, enn det man egenlig har lyst på.
Jeg glemte jo egentlig å skrive hvorfor man gjør det. Eller i allefall hvorfor jeg (vi) gjør det.
Det handler som regel ikke om at vi ikke har råd, men at vi A) Vil utføre xx med engang, og ikke vil måtte vente til vi har spart opp penger til formålet. B) Vi har mye annet morsomt å bruke pengene våre på som i mitt tilfelle flybilletter og hotell (min kjære kjøper biler) C) Det er uansvarlig å bruke sykt mye penger på noe som man kan få like bra bare billigere


Jeg har dessverre oppdaget at jeg har en temmelig eksklusiv smak, jeg liker gjerne det dyreste de har i butikken, og det er før jeg har sett på en eneste prislapp ;)  Og da velger jeg et billigere alternativ fordi jeg ikke vil spare til tingen, jeg vil være fornuftig å kjøpe et billigere alternativ sånn at jeg har råd til å gjøre morsomme ting som å reise.

Vel, nå står jeg ovenfor en nytt kompromiss dilemma. 
Jeg har lyst på en steinvask til hytta. Den koster i underkant av 3000,- (inkl. frakt)
Ikke kjempebillig med andre ord.
Jeg kan kjøpe en vask fra ikea til 650,- (+frakt)
Disse er jo overhode ikke sammenlignbar, bare så det er sagt, men de gjør jo akkurat samme nytten.
Så det store spørsmålet nå er om jeg klarer å knipe inn noen andre steder for å kunne kjøpe denne vasken jeg egentlig ønsker meg.
Hadde vi skulle hatt den hjemme så hadde jeg kjøpt den tvert, men vi kan liksom ikke bruke all verdens penger på hytteoppussingen.

Bilde fant jeg på ebay, (der koster forøvrig vasken under 500lappen, men de sender selvfølgelig ikke hit) og viser en sånn type vask som jeg har lyst på. Tenk så fin den hadde blitt på hytta! :)



Ingen kommentarer: