onsdag 11. mai 2016

Sjekk føflekkene dine!

Idag var hudsjekkdagen, et samarbeid mellom hudleger og kreftforeningen.
Idag kunne man gå til hudlege for å sjekke alle sine føflekker fra topp til tå.
Og det har jeg gjort!

I vinter har det dukket opp mange nye føflekker og hudforandringer hos meg, så da jeg så annonsen for hudsjekkdagen var jeg kjapp å notere ned datoen og bestille time da det ble åpnet for bestilling.
Jeg har mange føflekker, men mange er på ryggen og jeg klarer dermed ikke å ha full kontroll på dem, men jeg bruker å få fastlegen til å se på de innimellom.

Idag ble jeg altså sjekket fra fot til hode. Alle føflekker ble sjekket og jeg hadde heldigvis ikke noen farlige føflekker, men jeg har en god del som kan fjernes likevel.

Hudlegen anbefalte å sjekke føflekke sine minst 1 gang i året, og helst hver 6.måned. Altså sjekke de selv, og det er viktig at man kontakter lege hvis man opplever forandringer. Legen sa også at det kan være lurt å ta bilde av føflekkene sine så man kan sammenligne de. Det skal i allefall jeg starte med!

                                                 (Bilde lånt fra Kreftforeningen.no)

Ingen kommentarer: