tirsdag 9. august 2016

Matbudsjett

For noen uker siden var det en artikkel i VG om en bloggedame som brukte 1000,- i uka på mat og husholdningsartikler til seg selv og sine 3-4 barn. Mange har etterlyst handlelister osv, og det har hun nå publisert på bloggen sin.

Min aller første tanke var at posjonene de spiser er veldig små!! Jeg lager samme mengde suppe til 2 voksne som hun gjør til hele familien. Er vi veldig sultne her så blir det ikke suppe igjen, men som regel blir det en skål igjen som jeg har til lunch dagen etter.

Går det fint å leve for 1000,- i uke for en voksen og x-antall barn? Det vet jeg ikke, men vi som er to voksne + en hund og to marsvin klarer oss med halvparten. Altså 500,- i uka. Og det er da inkludert cola zero og hundemat :) (men ikke lunchen til min kjære)
I juni brukte vi under 500,- i uka på mat. Juli har jeg ikke regnet på. (sjekket nettopp juli,729,- i uka)
Jeg har begynt å betale all mat av kredittkort sånn at jeg får se hvor mye vi bruker hver måned.

Nå er det jo selvsagt noen uker vi bruker mye mer enn 500,- F.eks når vi kjøper inn store pakker med toalettpapir og tørkerull på Obs som koster 119,- pr stk. Eller må kjøpe inn vaskemiddel, oppvaskmiddel eller annet. Jeg kjøper alltid i stoooooore økonomipakker som nesten varer evig :) Disse tilbudene kommer med jevne intervaller så vi rekker aldri å bruke opp dopapiret før det kommer på tilbud igjen.

Vi følger egentlig ingen budsjett når det gjelder mat. Vi spiser stortsett akkurat det vi har lyst på.
Noe fisk får vi gratis, det samme gjelder ofte brød, fiskekaker og kjøttkaker (Takk mamma og pappa). Vi handler på tilbud, og ofte halvpris matvarer som snart går ut på dato. Kylling og kjøttdeig kan fint fryses. Noen middager er superbillig sånn som blomkålsuppe, mens biff med fløtegratinerte poteter er dyrere.
Jeg har jo prøvd dette med ukeshandling og ukesmeny. Fungerer dårlig for oss. Det beste for oss er faktisk det stikk motsatte, nemlig å handle ofte. Da kan vi nemlig kjøpe kjøtt, fugl og fisk som går ut på dato samme dag eller dagen etterpå. Ofte er det både pølser og kjøttdeig på halvpris, og dette bruker vi enten med en gang eller fryser ned. Eller så kan vi handle det de har på dagstilbud sånn som fiskeburgere.
Et annet "triks" er å vite hva man har i fryseren. Jeg har prøvd meg med lister, men husker ikke på å krysse ut så da hjelper det ikke. Så det er greit å ikke ha en altfor full fryser så har man kontroll. Innimellom må vi ha oss "spise fra fryseren" uke, da all middag kommer fra frysa, og da kjøper vi bare tilbehør hvis vi trenger det, men som regel har vi det meste.

Ikke minst er det viktig å vite at noen butikker er billigere enn andre. Potetmos f.eks. var idag mye billigere på Kiwi enn på Extra. ca 17,- på Extra og 5,50,- på Kiwi, for akkurat den samme pakken. Blir jo noen kroner spart i løpet av et år hvis man er veldig glad i potetmos :)

Jeg er ikke spesielt begeistret for å lage mat, men det er en nødvendighet. Vi sliter ofte med at vi ikke vite hva vi skal ha til middag, men da blir det ofte "vi tar det vi har". Dermed blir det varianter av mer kjente retter med en egen vri. Idag blir det en slags Brennende kjærlighet gryte, en variant av Brennende kjærlighet..


Ingen kommentarer: