mandag 19. desember 2016

Goddag moralpolitiet

Vi kjenner vel alle en og annet medlem av moralpolitiet?
Dere vet de som alltid skal påpeke at andres meninger er "feil".
At andre ikke er kildekritiske nok. Og de er gjerne nedlatende når de påpeker andres "feil"
De som sletter venner som er for rasistiske. Eller rasistiske trenger vennene ikke å være engang, de har bare en annen mening om innvandring enn medlemmene i moralpolitiet.

De som er medlemmer i moralpolitiet har monpol på de riktige meningene, det som er politisk korrekt. De sletter gjerne venner på facebook som ikke mener det samme som det de selv gjør, i allefall hvis vennene dele artikler eller annet om saken som viser den uenige siden. Også forteller de om det til de andre vennene sine at de sletter venner som deler sånt, som skrekk og advarsel?

Jeg har lenge irritert meg over disse folka som hever seg over andre. Deres mening er verken mer riktig eller mer verdt enn andres, og jeg vet ikke om man kan syte over andres meninger hvis man ikke klarer å skille sak og person, hvis man ikke kan akseptere at ikke alle har den samme meningen som seg selv.

På min facebook har jeg venner fra alle politiske forgreninger, de som er grønne, de som er blå, de knallrøde, de supersosialistiske osv. Da jeg gikk første året på vidregående for 100år siden var klassen min politisk delt, Sv`ere mot Frp`ere. Frp`erne ble jo selvsagt beskyldt for å være rasistiske, og det gjør de forsåvidt fremdeles? Derfor tror jeg at mange holder igjen når det gjelder dette politiske synet.
Men sånn over til saken:
For min egen del er det like irriterende å få opp artikler som moralpolitietsmedlemmer deler på face, som det er å få høyreekstreme artikler. MEN jeg sletter jo ikke vennene mine fordi de har en annen mening enn meg selv! Jeg forsøker ikke å latterliggjøre venner som er medlemmer av ulike grupper på facebook, med å henge de ut som lite kildekritiske eller andre ting.
Alle mine venner må få lov til å mene det de vil om hva de vil uten at jeg skal sette meg på min høye hest som en slags dommer.  Så om du elsker Liverpool, eller har lyst å fylle Norge med flyktninger fra hele verden, om du digger Jesus, eller om du elsker kattebilder, og synes Trine Skei Grande er gudsgave til norsk politikk så er det helt greit, men da må du også respektere at jeg ikke nødvendigvis har de samme meningene og liker de samme tingene som det du gjør. Og det gjør meg ikke til noe dårligere menneske enn deg....




Ingen kommentarer: