torsdag 2. februar 2017

Postkort

Sender du postkort fra ferie?
Det gjør jeg. Eller jeg det har i allefall jeg brukt å gjøre.
Da jeg var rundt 12 skrev jeg mellom 20-40 postkort i løpet av 2 uker i syden. Tror det meste jeg har skrevet er 42... 
En gang jeg var på ferie på samme sted som en i klassen min på videregående så skrev jeg faktisk et postkort for han til bestemoren hans. Bestemoren var en supersøt bitteliten gammel dame som jeg hadde møtt flere ganger (han bodde hos bestemoren) og det var bare en glede å sende et kort. Bestemoren hadde blitt såååå glad og min klassekamerat ble så takknemmelig for at  jeg hadde fikset et kort som gledet bestemoren så.

Jeg elsker å få postkort! Tror det startet med da jeg var veldig liten, og fikk postkort fra en av søskenbarna mine som var på tur i Indonesia. Fikk også flere postkort fra min 10år eldre kusine som skapte stor glede selv om jeg husker at jeg var irritert fordi hun alltid skrev at hun hadde hørt at jeg hadde fått meg kjæreste.. (jeg var vel sånn yngre enn 10 så det var bare flaut og teit akkurat da)

Jeg tror kanskje min barndomsglede med postkort har fått meg til å bruke tid på å sende kort. Til venner, til familie, brevvenner og til venner av familien. Vi sender nesten alltid kort, og de gangene vi ikke har sendt kort er fordi vi ikke har fått tak i kort, evt ikke fått tak i frimerker, og det har også skjedd at vi ikke har funnet postboks.

Men de siste årene har jeg faktisk nesten sluttet å sende postkort.
Jeg ble litt lei av å bare sende kort og aldri få noen kort tilbake. De som aldri reiser noen steder sånn som gamle damer på 80 er jo unnskyldt, men de fleste andre er ikke unnskyldt ;) Så da har jeg egentlig tenkt at folk som får kort fra meg egentlig ikke bryr seg så veldig mye om det, så da kan jeg like greit bare droppe det.
På denne ferien har vi sendt et postkort, og det er til min kjæres bestemor. Vanligvis sender jeg alltid postkort hjem til mamma og pappa, men ikke denne gangen. Men det har ikke noe med at de ikke sender kort til meg, for det er jo stortsett bare de som sender oss postkort.

Nå vet jeg ikke helt hva poenget mitt her skulle være, men det er ikke alltid det jeg skriver har noe som helst poeng. Uansett!  Neste gang du er på ferie og driver å knattrer på telefonen din så gå heller innom en suvernirsjappe og kjøp noen postkort som du kan sende til gamle tanter, yngre tanter eller andre som kanskje kunne trenge en lite oppmuntring. Det koster så lite, og gir mye glede til mottaker. Eller det gir i allefall stor glede til gamle bestemødre og sånne som meg som virkelig synes det er stas med postkort.








Ingen kommentarer: