fredag 10. februar 2017

Tur

Om akkurat en måned fyker vi avgårde på en liten tur igjen.
Dette er da julegaveturen som jeg kjøpte til min kjære.

Det er jo selvsagt en litt dyr julegave siden jeg må kjøpe billetter til meg selv også, men med litt planlegging og fleksibilitet blir det egentlig ikke så veldig dyrt. Eller ikke så mye dyrere enn en vanlig gave.
Hvis man kan reise utenfor helg så finner man jo de aller billgste billettene, men da bruker man jo flere feriedager. Siden vi er veldig fleksible på reisetidspunkt, og siden dette var noe jeg booket på egenhånd uten at min kjære viste om det, så kunne jeg velge den helga det var billigst. I tillegg samler jeg cashpoint hos Norwegian og eurobonus hos sas gjennom hele året som jeg bruker til å delbetale flybilletter.

Så lønner deg seg også å velge klokt når det gjelder hotell. Nå har vi jo reist såpass mye at vi er blitt temmelig kresne på bofasiliteter. Vi velger f.eks. aldri det billigste lengre, men heller ikke det dyreste.

Når jeg valgte hotell i Wien så hadde jeg to kriterier, Beliggenhet og pris. Fant et helt greit hotell med bra beliggenhet til en ok pris som hadde gratis avbestilling frem til dagen vi skal reise. Vanligvis bestiller jeg hotell uten avbestillingsmuligheter, men siden dette var noe jeg gjorde på egenhånd var det greit å ha mulighet til å avbestille i tilfelle min kjære ikke likte det jeg hadde valgt.
Var inne å sjekket hotellpriser i Wien igår, og hotellet vi skal bo på er blitt over 1000,- dyrere siden jeg bestilte.

Beliggenhet og pris er alltid de to viktigste kriteriene når det gjelder storbyferie. Komfort på rommet er nr. 3. Hotellet jeg har booket har egen putemeny så da tipper jeg at det er bra. 

Det er foresten lurt å bruke litt tid på hotellvalg. Som regel bruker jeg minst en uke på å finne riktig hotell, og når jeg har bestemt meg så sjekker jeg hotellet fra alle mulige bookingsider samt fra hotellets egen side på nett. Prisene varierer veldig, så det kan lønne seg å bruke litt tid på å sjekke ut hvor man får det beste tilbudet.  Kan også være greit å være medlem av ulike bookingsiders lojalitetsprogrammer for da får man en gratis overnatting i ny og ne. Meeeeeeen man skal ikke være så opphengt i akkurat det siden prisen kan være mye dyrere hos de med lojalitetsprogram, enn hos de uten. Og avogtil omvendt så det er best å dobbelsjekke.

                                                       (Bilde hentet fra booking.com)

Jeg gleder meg som vanlig til å dra på tur!

Ingen kommentarer: